FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2007

Uppsägning av tidsbegränsad anställning

Hej! Har man rätt att säga upp sig under en tidsbegränsad anställning som ska löpa i 6 månader. Arbetsgivaren hävdar att arbetstagaren inte har rätt att säga upp sig, men hävdar i samma mening att de har rätt att avsluta den tidsbegränsade anställningen med en månads uppsägningstid. Kan detta verkligen stämma? Tack på förhand!

Lawline svarar

Som arbetstagare har du alltid rätt att säga upp dig så länge du iakttar uppsägningstiden i lag om anställningsskydds 11§ (se http://lagen.nu/1982:80 ). Din arbetsgivare kan således inte tvinga dig kvar i den tidsbegränsade anställningen mot din vilja. Å andra sidan har din arbetsgivare rätt i att han kan säga upp dig med en månads uppsägningstid. Detta gäller dock endast om din sammanlagda anställningstid på företaget är mindre än två år, annars gäller längre uppsägningstid enligt 11§. Uppsägningen från din arbetsgivares sida måste dessutom vara sakligt grundad enligt 7§, vilket i kort innebär att inte alla uppsägningsskäl från arbetsgivarens sida godtas, de måste vara sakliga. Med vänlig hälsning
Gabriel WestinRådgivare