FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/02/2007

Uppsägning på grund av personliga (medicinska) skäl

Hej Om man blir uppsagd av personliga skäl och då medicinska, vad finns det för chans att Arbetsdomstolen tar upp det. Finns det några domar som har tagit upp det.Eller är det bara att ge upp?

Lawline svarar

Uppsägning på grund av medicinska skäl (skada eller sjukdom) är inte saklig grund för uppsägning om inte arbetsförmågan är nedsatt så mycket att arbetstagaren inte kan utföra något arbete av betydelse för arbetsgivaren. Bestämmelse om saklig grund för uppsägning finns i 7 § lagen om anställningsskydd, se http://lagen.nu/1982:80 . Arbetsdomstolen har avgjort ett flertal fall angående uppsägning på grund av medicinska skäl, bland annat AD 1978:139, 1993:42, 1997:39, och 1999:10. De senaste rättsfallet från Arbetsdomstolen på temat är AD 2007:12 och där sammanfattas rättsläget som följande: Av stor betydelse vid prövningen av uppsägningar som föranletts av sjukdom eller skada är bestämmelserna om arbetsgivarens skyldigheter att medverka till rehabilitering och arbetsanpassning, som återfinns i arbetsmiljölagen, se http://lagen.nu/1977:1166 och lagen om allmän försäkring, se http://lagen.nu/1962:381 . Av dessa bestämmelser framgår bland annat att arbetsgivaren inom ramen för sitt rehabiliteringsansvar är skyldig att vidta alla de åtgärder som skäligen kan krävas för att anställningen skall bestå. Detta innebär band annat att arbetsgivaren måste överväga om det är möjligt att genom en ändrad arbetsorganisation bereda arbetstagaren arbetsuppgifter så att denne kan stanna kvar. Det kan också vara fråga om att anskaffa tekniska hjälpmedel som kan underlätta för arbetstagaren att behålla sin anställning. Den närmare omfattningen av arbetsgivarens nu berörda skyldigheter är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Faktorer som arbetsplatsens storlek kan påverka bedömningen, liksom i vad mån arbetstagaren själv medverkat i ansträngningarna att finna en lösning. Det åligger under alla förhållanden arbetsgivaren att göra en noggrann utredning av möjligheterna till rehabiliterings- och anpassningsåtgärder. Om det är oklart huruvida arbetsgivaren fullgjort sina skyldigheter går detta ut över arbetsgivaren Om det är så att uppsägningen inte varit sakligt grundad kan detta leda till att uppsägningen ogiltigförklaras. Arbetstagaren har också rätt tillskadestånd. Huruvida Arbetsdomstolen skulle ta upp ett fall angående uppsägning på grund av medicinska skäl är omöjligt att spekulera i. Det krävs emellertid antingen att talan förs av et arbetstagarorganisation eller att saken överklagas från tingsrätt. Om man som enskild arbetstagare för talan är nämligen tingsrätten första instans. Angående forumregler se http://lagen.nu/1974:371 .
Rådgivare