FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt24/02/2007

Upphovsrättsintrång

Vi har upptäckt att en konkurrent ordagrant kopierar våra säljtexter från vår webbutik och använder dem i sin webbutik för att marknadsföra sina produkter. Vår bransch är väldigt kunskapsintensiv vilket gör att denna typ av kopiering känns som den vållar oss stor skada. Vilka lagar finns som reglerar detta och på vilka sätt kan man processa mot detta företag?

Lawline svarar

Hej, Den lagen som skyddar människors kreativa alster är upphovsrättslagen (URL se http://www.lagen.nu/1960:729 ). Denna lag skyddar alla arbeten oavsett om de är litterära, musikaliska eller fotografiska verk, dataprogram, med mera (se URL 1 kap 1 §). Till litterära verk räknas alla språkverk uttryckta i bokstäver, morse, stenografi, med mera. Även kortare texter skyddas, men ett krav är dock att verket uppnått en viss originalitet. Man brukar tala om dubbelskapandekriteriet. Detta innebär att ett verk inte omfattas av URL:s skydd om det är möjligt att två personer oberoende av varandra skulle kunna skapa samma sak. Om just din text är tillräckligt originell för att omfattas av URL:s skydd är omöjligt för mig att avgöra. I slutänden är det bara en domstol som kan avgöra hur originell en text skall vara för att skyddas. Vad man skulle kunna säga är dock att en kortare text som på ett enkelt sätt beskriver en varas egenskapen kanske nödvändigtvis inte omfattas av lagen, emedan en text där det lagts ned lite mer arbete på formuleringarna på sådant sätt att den har mer av en personlig prägel troligtvis borde omfattas. Att använda ett upphovsrättsligt skyddat verk utan upphovsmannens tillstånd utgör i vissa fall straffbart upphovsrättsintrång (undantag finns, bland annat för privat bruk – se t ex 12 § URL). En person som gör sig skyldig till sådant intrång kan enligt 53 § URL dömas till böter eller fängelse i högst två år. Vidare kan personen som begått upphovsrättsintrånget vid vite förbjudas att i fortsätta med överträdelsen, enligt 53 b §. Upphovsmannen har även rätt till ersättning, dels i form av vederlag för nyttjandet av alstret enligt 54 § 1 stycket URL, dels i form av skadestånd enligt 54 § 2 alternativt 3 styckena, om användningen av alstret skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. När det gäller frågan om hur man bäst går till väga när man upptäckt att en konkurrent plagierat ens texter finns inget riktigt enkelt svar. Vanligtvis betonas det inom våran bransch (jurister) att en process är en sista utväg man skall ta till för det fall inget annat fungerar. Fördelarna med en process måste vägas mot nackdelarna, såsom de kostnader en process för med sig. Jag råder dig därför att i första hand kontakta din konkurrent och informera denne om att han eller hon genom att använda sig av andras texter gör sig skyldig till upphovsrättsintrång. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare