FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/02/2007

Behovs- och proportionalitetsprincipen

Hej Jag undrar vad proportionalitets- och behovsprinciperna är. Jag har letat och letat men hittar inget.

Lawline svarar

De principer du nämner är principer som skall prägla statsmaktens maktutövning, och gäller vid myndighetsingripanden av olika slag. Man brukar tala om behovs- och proportionalitetsprincipen vid straffprocessuella tvångsingripanden, såsom häktning, anmälningsskyldighet hos myndighet, etc. Behovsprincipens innebörd är att myndigheter endast får använda tvång och tvångsmedel om det behövs för att lösa en uppgift. Tvånget skall också vara verkningsfullt, det vill säga att syftet med tvångsingripandet uppnås. Behovsprincipen anses vidare ge uttryck för att myndigheterna vid användandet av tvångsmedel skall välja det minst ingripande alternativet för att lösa uppgiften. Det är alltså förenligt med behovsprincipen att ålägga någon anmälningsskyldighet hos polisen i stället för att häkta vederbörande, om samma resultat kan uppnås med bägge alternativen. Behovsprincipen är i viss mån lagstadgad, exempelvis i 8 § polislagen och rättegångsbalken (RB) 28 kap 14 §, men anses vara en allmänt gällande princip. Proportionalitetsprincipen liknar behovsprincipen, men här fokuserar man på de negativa konsekvenser för den enskilde ett tvångsingripande medför. Den skada som exempelvis ett ingripande åsamkar den enskilde måste stå i någon sorts proportion till vad man kan vinna med ingripandet. Även vid lagstiftning använder man sig av proportionalitetsbedömningar. Skall man inskränka exempelvis en rättighet genom lag krävs sålunda att syftet med inskränkningen står i proportion till dess skadeverkningar. Proportionalitetsprincipen återfinns i exempelvis rättegångsbalkens kapitel om tvångsmedel (24-28 kap, http://www.lagen.nu/1942:740) och nämnda 8 § polislagen (http://lagen.nu/1984:387). Även regeringsformen 2 kap 12 § (http://www.lagen.nu/1974:152) och ett flertal artiklar i europakonventionen (exempelvis art 3, 5 och 8, http://lagen.nu/1994:1219) anses ge uttryck för proportionalitetsprincipen. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare