FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/11/2005

Vem har rätt till uppfinningen?

Är det tillåtet för en styrelseledamot som har tillverkat en uppfinning utanför bolagets verksamhet och sedan vill sälja uppfinningen till aktiebolaget som han sitter i styrelse i och äger 1/3 av aktierna i?

Lawline svarar

Hej! Som arbetstagare begränsas ens rätt till uppfinningar som faller inom företagets område. Företaget har alltså, rätt till dessa uppfinningar. Även sådana uppfinningar som produceras på arbetstagarens fridtid har arbetsgivaren viss förtur till. Exempel är att om arbetstagaren vill sälja uppfinningen har arbetsgivaren rätt att före andra få ta ställning till om de vill köpa den samt också förtur till att köpa den. Dock gäller lagen om rätt till arbetstagares uppfinningar endast arbetstagare. Ingen definition finns av ordet arbetstagare i lagen, men genom praxis kan man få fram att i princip alla fysiska personer som jobbar som arbetare eller tjänstemän inom privat eller offentlig tjänst omfattas av begreppet. Andra parten är arbetsgivare. Troligtvis anses han dock inte vara arbetstagare, och då gör han inget otillåtet genom att sälja till bolaget där han har en stor del av aktierna. Mvh
Fia BergRådgivare