FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/02/2007

Rättegångskostnader och återkallelse av talan

Hej! Min syster har lämnat in en stämningsansökan ang affärstvist. Med väntan på rättegång har hon börjat ångra och tänkte återkalla ansökan. Nu undrar vi om hon måste betala motpartens ombudskostnader eller kommer dem att kräva det av henne?

Lawline svarar

RÄTTEGÅNGSKOSTNADER OCH ÅTERKALLELSE AV TALAN Inledningsvis är det viktigt att betona att huvudregeln vad gäller ersättning om rättegångskostnader är att den förlorande parten (se 18 kap 1 § rättegångsbalken, ”tappande part”) ska ersätta alla motpartens rättegångskostnader. Om en part återkallar talan så kan motparten ändå begära att målet prövas och då fördelas rättegångskostnader efter utgången i sakfrågan. Om part återkallar talan och motparten inte begär att målet prövas anses käranden som förlorande part (18 kap. 5§ st.2 RB). Detta gäller dock inte då särskilda omständigheter gör att denna utgång skulle te sig orimlig. Som exempel kan nämnas om motparten i ett tvistemål under målets förberedelse betalar fordran och käranden då av naturliga skäl inte har något skäl att fullfölja talan. Men som huvudregel kan betonas att om en part återkallar talan så anses denne som förlorande part och måste betala motpartens rättegångskostnader. YRKANDE SOM FÖRUTSÄTTNING FÖR ATT ERHÅLLA RÄTTEGÅNGSKOSTNADER På grund av processekonomiska skäl så måste part framställa sitt yrkande om ersättning om rättegångskostnader innan processen avslutas. Om motparten försummar att framställa detta yrkande innan processen avslutas går de miste om denna rätt. Slutligen kan det betonas att omudskostnader är ersättningsgilla kostnader i den mån utgiften är skälig för att tillvarataga partens rätt ( 18 kap 8, 14 §§ RB). Dock är det viktigt att även läsa igenom andra stycket i 18 kap 14 § eftersom det där påtalas att rätten på egen hand ska utreda ersättningsfrågan. Detta innebär att rätten utan yrkande kan ta ställning till ersättningsfrågan ifråga om rättegångskostnader. Slutsatsen är således att rätten oavsett motpartens yrkande kan besluta om att motparten ska få ersättning för åsamkade rättegångskostnader. Rätten är dock bunden av medgivanden i ersättningsfrågan och av partens yrkande om detta framförts innan processen avslutas. Jag hoppas att detta varit till viss vägledning i dina funderingar.
Jacob ÖbergRådgivare