FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt20/02/2007

Styrelseprotokoll i ek. förening

Jag är medlem och styrelseledamot i en ek. för. (sommarstugeförening med 46 medl.). Vi diskuterar om styrelseprotokoll skall vara tillgängliga för alla medlemmar eller om de skall vara sekretessbelagda? Det senare för att medlemsärenden, även av obehaglig natur, skall kunna diskuteras utan att det kommer till \"allmänhetens\" kännedom. Vad är vanligt och vad rekommenderar ni? En annan fråga. Skall styrelseprotokoll alltid vara justerade av ordf. plus en ledamot, eller räcker det med sekreteraren (styrelseledamot) som skrivit protokollet och ordföranden? Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej, Jag har utgått ifrån att er förening är en "vanlig" ekonomisk förening och inte till exempel ett allmännyttigt bostadsföretag. Styrelseprotokoll är inte per automatik offentliga. Det är istället upp till styrelsen att avgöra om, och i så fall vilka, uppgifter som skall göras tillgängliga för medlemmarna. Observera även att styrelsen kan bli skadeståndsskyldig om skadlig information om en medlem kommer ut. Samtidigt är det viktigt att medlemmarna får ta del av styrelsens arbete och känna sig delaktiga i föreningen. Jag rekommenderar därför att styrelsen ger ut ett reviderat protokoll eller ett sammandrag, där eventuella känsliga uppgifter tas bort eller noggrannt maskeras. Enligt 6 kap 8 § i lagen om ekonomiska föreningar (se http://lagen.nu/1987:667#K6P8) skall protokollet undertecknas eller justeras av ordföranden och den ledamot som styrelsen utser till det. Protokollen skall även föras i nummerföljd och förvaras på betryggande sätt. Med vänliga hälsningar,
Ingela HöggrenRådgivare