FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/01/2007

Giltighet av revers

Hej Hur länge gäller en revers? Fick en som arv efter min far 1993. Den löper med ränta som ackumeleras. Min mor har skrivit på den några gånger senast 2004. Det finns ingen formell säkerhet inskriven, men mina föräldrars hus bebos fortfarande av mor, så det är väl en viss säkerhet. Borde jag göra ngt annat?

Lawline svarar

Hej! En revers är synonymt med ett skuldebrev. Skuldebrev, och andra fordringar, har normalt en preskriptionstid på 10 år räknat från fordrans tillkomst, enligt 2 § Preskriptionslagen, se http://www.lagen.nu/1981:130. Gentemot konsumenter (för fordran till näringsidkare) gäller dock en treårig preskriptionstid, 2 § 2st. Denna gäller dock inte för löpande skuldebrev. (jmf 11 § Lag om skuldebrev, se http://www.lagen.nu/1936:81) En ny preskriptionstid börjar emellertid löpa vid preskriptionsavbrott, 2 §. Preskriptionen avbryts genom att gäldenären erlägger betalning, ränta amortering etc eller på annat sätt erkänner fordringen. (Ytterligare två sorters preskriptionsavbrott finns). Se 5 §. Jag föreslår att du undersöker huruvida något preskriptionsavbrott har skett för att ta reda på om fordringen är preskriberad. Att din moder "skrivit på" utgör troligen ett preskriptionsavbrott har skett, eftersom gäldenären på så vis erkänt fordringen. (Att en fordran är preskriberad innebär inte att den är värdelös eller ogiltig utan endast att du inte kan kräva gäldenären på betalning. Om gäldenären betalar en preskriberad fordran har han/hon t ex inte rätt att återfå den erlagda betalningen.) Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare