FrågaSKATTERÄTTÖvrigt04/02/2007

Gåva av bostadsrätt med tillhörande uppskovsavdrag

Hej! Har sålt och köpt bostadsrätter under 2006. Den nya lägenheten är till stor del finansierad via vinst vid försäljning av den gamla. Jag står till 100 % som ägare av den nya lägenheten., Nu undrar jag när i tiden jag kan ge bort 50 % i gåva till min sambo, med tanke på uppskov av kapitalvinsten. Behöver jag stå som ensam ägare av den nya bostaden under 1 år innan en sådan gåva kan utväxlas?

Lawline svarar

Hej, Avdrag för uppskovsbelopp regleras i 47 kap. Inkomstskattelagen, se http://lagen.nu/1999:1229#K47. Det finns egentligen inget tidskrav för när man, efter att ersättningsbostad införskaffats och bosättning i denna skett, får skänka bort en del av ersättningsbostaden. Detta beror på att det uppskov som du beviljas (om du uppfyller kraven i 47 kap. Inkomstskattelagen) följer bostadsätten, enligt kontinuitetsprincipen, 44:21 § IL (se http://lagen.nu/1999:1229#R771). Vad detta innebär i praktiken är att om du väljer att ge halva bostadsrätten till din sambo i gåva så kommer också halva uppskovsbeloppet överföras till din sambo. Den latenta kapitalvinsten försvinner alltså således inte genom gåvan (den omfördelas endast), och något tidskrav är därför ej nödvändigt. Möjligen skulle du för enkelhets skull (avseende bl.a. deklarerandet) kunna vänta med gåvan tills du beviljats uppskov, dvs efter det att du deklarerat och fått slutskatteuppgifterna. Men även om du inte skulle vänta tills dess så skall det egentligen inte göra någon skillnad då deklarationen avser beskattningsåret 2006 och handlingen du företar nu (såsom gåvan) sker under beskattningsåret 2007. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare