FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/02/2007

Vad gäller vid mönster- och patentintrång?

Om en person tillverkar en unik produkt låt säga stickade strumpor för latexalergiker och sedan blir bestulen på dess mönster och ett företag sedan tar patent på och tillverkar dessa strumpor i massproduktion. har det då begåtts ett brott och går det att åtala?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! I ditt exempel blir det aktuellt med dels mönsterskydd, dels ensamrätt genom patent på grund av att en teknisk lösning ligger bakom idén. För att få dessa skydd måste man dock registrera strumporna med dess mönster enligt mönsterskyddslagen (MSL) och idén enligt patentlagen (PL), se http://lagen.nu/1970:485 samt http://lagen.nu/1967:837. Om registrering har skett föreligger således skydd och sanktioner kan riktas mot den som begår intrång. Sanktionerna överensstämmer i stort vid samtliga immaterialrättsintrång. Allmänt sett kan sägas att ett uppsåtligt eller grovt aktsamt brott kan leda till utdömt straff på fängelse i maximalt 2 år eller böter, se exempelvis 57 § PL. Även de som förbereder ett intrång eller försöker sig på ett intrång kan straffas ( 57§ 2 st. PL) Det är dock ovanligt att immaterialrättsintrång leder till straffrättsliga processer, men det faktum att sanktionen existerar har en viss preventiv effekt. Ett immaterialrättsintrång är ett så kallat angivelsebrott, vilket innebär att åklagare får väcka talan endast om målsägande anger brottet och om åtal dessutom av särskilda skäl är påkallat från allmän synpunkt. Den som drabbats av ett intrång kan vidare yrka på skadestånd ( se ex. 58 § 1 st. PL) för den skada han/hon har lidit samt yrka på förbud för den som begått intrånget att fortsätta med det. Problemet är att det är svårt att uppskatta skadornas storlek. Många gånger är därför förbudet den vanligaste sanktionen. Har således skydd uppstått för strumporna och någon kopierar verket har intrång skett och ovan nämnda sanktioner kan användas. Med vänlig hälsning,
Rådgivare