FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/01/2006

Lägenhetens skick

Jag bor i ett hus som har sex våningar, sjätte våningen har brunnit , jag bor på bottenvåningen och blev evakuerad på grund av vatten- och rökskada, nu vill försäkringsbolaget och Svenska bostädar att vi ska flytta tillbaka till lägenheten som är i sammma skick som när vi flyttade ut för en vecka sedan, vilka rättigheter har vi i denna situation?

Lawline svarar

De rättigheter (och skyldigheter) som en hyresgäst har regleras i 12:e kapitlet jordabalken (se http://lagen.nu/1970:994), hyreslagen. I 15 §, 1 st hyreslagen står det att fastighetsägaren är skyldig att hålla lägenheten i det skick som anges i 9 §, 1 st. Där står det att lägenheten ska hållas i sådant skick att den enligt "den allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet". I ditt fall rör det sig om en bostadslägenhet och de krav som kan ställas för att en sådan ska anses uppfylla 9 § torde helt enkelt vara att det går att bo i lägenheten. Om det finns sot kvar som enkelt går att städa bort torde du ombesörja städningen själv. Om det däremot rör sig om mer omfattande arbeten som krävs för stt det ska vara beboligt är det sannolikt hyresvärden som är skyldig att ordna detta. Du borde vända dig till Hyresgästföreningen som hjälper hyresgäster, se https://www.hyresgastforeningen.se/. MVH
Oscar BjörkmanRådgivare