FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/01/2007

Skadestånd enl LAS m.m

Jag har blivit underrättad/varslad om att jag kommer att bli uppsagd av personliga skäl, jag har jobbat i 6 år, är 35 år vad jag kan se så är det mycket allvarliga skäl som ska till om man ska bli uppsagd pga personliga skäl. Jag anser inte att jag misskött mitt jobb på något sätt trots att en kund lämnat oss.Dvs finns det ingen direkt saklig grund. I det här fallet skulle jag inte vilja göra anspråk på att vara kvar, men däremot få en bra ersättning och upprättelse i det här vilket jag anser är en kränkning. Vad och hur mycket kan jag begära och ska jag i det här fallet anlita en jurist som förhandlar då jag inte i detta fall är ansluten till facket?

Lawline svarar

Hej! Inledningsvis kan jag nämna att skadestånd för överträdelser av LAS (Lagen om anställningsskydd, se http://www.lagen.nu/1982:80) är relativt höga. En arbetstagare som blivit felaktigt uppsagd kan yrka att anställningen skall upphöra. Skadeståndet som i så fall utgår, består dels av allmänt skadestånd (ekonomisk förlust och kränkningsersättning), dels i en ekonomisk del (för det brott mot LAS som den osakliga uppsägningen innebär). Jag frågade en verskam arbetsrättsjurist och fick följande svar gällande beloppen. Ersättning för kränkning brukar uppgå till ca 40 000 och ersättning för brottet mot LAS brukar bestämmas utifrån "prislistan" i 39 §. I ditt fall skulle denna innebära 24 månadslöner. Om arbetsgivaren bestrider dina krav enligt ovan och inte alls menar att uppsägningen är osakligt grundad kommer du tvingas gå till domstol. Tvist mellan arbetsgivare och icke fackansluten arbetstagare förs i tingsrätten och jag rekomenderar att du därför kontaktar ett juridiskt ombud. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare