FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/02/2007

Verkan av en hembudsklausul?

Jag är delägare i ett AB, 20 % tillsammans med bror 50 % och fader 30 %. Bror förde över fars aktier på sina barn trots hembudsklausul och utan att fråga mig om jag var intresserad. Finns det något sätt att tvinga/förmå bror, att fars aktier skall fördelas mellan mig och honom, utan att inleda en lång och dyrbar rättegångsprocedur? Vilka är de troligaste motåtgärder bror min tar till den dagen han får reda på mitt krav/önskan?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelser om hembudsklausul återfinns in 4:27-36 §§ Aktiebolagslagen (se http://lagen.nu/2005:551#K4 ). En hembudsklausul innebär inte en skyldighet för din bror att tillfråga dig om du vill köpa aktierna innan han överlåter dem till någon annan. Detta regleras istället genom en förköpsklausul. En hembudsklausul är således inte ett egentligt hinder mot överlåtelser i sig, men däremot innebär den att förvärvaren (din brors barn) åläggs att snarast efter förvärvet efterhöra om det finns någon annan (i regel övriga aktieägare) som vill lösa aktierna till det pris som som erlagts, enligt 4:27 § Aktiebolagslagen. Hembudsklausulen får verkan på så sätt att den som förvärvat hembudspliktiga aktier inte kan föras in i aktieboken förrän frågan om lösen slutligt har prövats, 4:35 § ABL. Detta får i sin tur följden att förvärvaren inte åtnjuter alla de rättigheter som ABL annars berättigar en aktieägare, t.ex. rätt att delta i bolagsstämman, 7:2 § ABL. Av en hembudsklausul skall det enligt 4:28 ABL framgå: 1) vilka transaktioner klausulen omfattar (köp, byte eller gåva, eller samtliga), 2) vilka som är berättigade att genom lösen förvärva aktierna, 3) vilka villkor som gäller för lösen (t.ex. hur aktierna skall värderas vid lösen), 4) ett antal tidsfrister för proceduren som gäller vid tillämpning av förbehållet (se 4:28 § punkt 5-7 ABL http://lagen.nu/2005:551#K4). Om värderingsmetoden som anges i bolagsordningen är oklar skall priset för lösen av aktierna bestämmas så att de motsvarar "vad som kan påräknas vid en försäljning under normala marknadsförhållanden", enligt 4:28 § andra stycket. Den som vill utöva sin lösningsrätt skall anmäla detta till bolagets styrelse enligt 4:32 § ABL. Om förvärvaren och den som begärt att få lösa in aktierna inte kan komma överens så får den som begärt att få lösa in aktierna väcka talan hos domstol, vilket skall ske inom den tid som föreskrivits i hembudsklausulen, 4:33 § ABL. Sammanfattningsvis så kan alltså sägas att din brors barn inte har fulla ägarbefogenheter enligt ABL så länge som frågan om lösen inte klarats upp. Detta borde fungera som ett påtryckningsmedel till din fördel. Din bror skulle eventuellt kunna ha ett antal invändningar mot din begäran om inlösning, särskilt gällande innehållet i klausulen. Då jag inte vet hur bolagsordningen och klausulen är utformade exakt så får jag ge dig ett antal generella exempel på möjliga motargument: Den aktuella hembudsklausulen omfattar inte gåvor utan endast köp. Den aktuella hembudsklausulen omfattar förvisso gåvor, men familjerättsliga fång har undantagits från klausulens omfång. De tidsfrister som i klausulen anges för talans väckande har löpt ut. Villkoren för lösen som angivits i klausulen medför en otillbörlig fördel/nackdel för någon och villkoren skall därför jämkas. M.fl. Det bör också sägas att förvärvarens rätt till vinstutdelning inte inskränks genom hembudsklausulen. Jag hoppas mitt svar har rätat ut några frågetecken. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare