FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2007

Preskriptionstid för lönefordran

Hej! Har fått för lite i lön. Det gäller åren 2002 och 2003. Jag rapporterade hur jag arbetade. Nu är det så att kommunen säger sig ha slängt allt underlag. Jag har kvar mina kopior. Det verkar dock som de ej vill godta dessa. Hur länge kan man kräva lön innan din rätt till den samma preskriberas? Tack

Lawline svarar

Hej! Jag utgår i mitt svar nedan från att du har rätt till lönen du efterfrågar och att du kan styrka (bevisa) denna rätt. En rätt för dig att erhålla lön för arbete är en fordran. Preskriptionstiden för fordringar är 10 år, vilket följer av 2§ preskriptionslagen, se http://www.lagen.nu/1981:130. Preskriptionslagen är emellertid subsidiär (1 §) och en rad undantag för diverse lönefordringar finns. Semesterlön och semesterersättning omfattas av 2 års preskription enligt 33 § semesterlagen. För anspråk som grundar sig på kollektivavtal (eller bestämmelser i MBL, lagen om medbestämmande i arbetslivet) gäller särskilda regler. (Se 64-66 §§ MBL) Anspråk som grundar sig på LAS (lagen om anställningsskydd - tex lön under uppsägningstid) omfattas av särskilda regler. (Se 40-42 §§ LAS) Om ingen av dessa situationer är för handen gäller den allmänna preskriptionstiden, dvs 10 år. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare