FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/02/2007

Fördelen med att handelsbolaget är en juridisk person

Hej! Läste ett av era svar ang. enkla bolag och handelsbolag. En skillnad mellan dessa är att HB:t är en juridisk person och därmed ett rättssubjekt. Men vad innebär detta för fördelar i praktiken? Visst är det praktiskt att låta företaget ingå avtal, men när det väl kommer till kritan är ju ändå ägarna ansvariga för bolagets eventualla skulder till skillnad från AB:t. Frågan är alltså; varför vill jag att mitt företag ska vara en juridisk person?

Lawline svarar

Hej! Det är sant att ägarna är ansvariga för företagets eventuella skulder. Det framgår av 20 § lag om handelsbolag och enkla bolag, http://www.lagen.nu/1980:1102, där det stadgas att delägarna svarar solidariskt för företagets skulder. Däremot kan ett handelsbolag som juridisk person förvärva rättigheter, ikläda sig skyldigheter samt föra talan inför domstolar och andra myndigheter (se 4 §). Fördelen är därmed, som du också konstaterat, att det är mer praktiskt att låta handelsbolaget ingå avtal. Delägarna kan då inte personligen bli ansvariga för fullföljandet av avtalet. Dessutom kan inte delägarna stämmas in till domstol p.g.a. handlingar som utförts av handelsbolaget. Detsamma gäller inte för enkla bolag. Med vänliga hälsningar,
Michael WittingRådgivare