FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/02/2007

Min kollega tjänar pengar på vår kokbok

Jag har tillsammans med en kollega författat en kokbok för storhushåll. Kokboken och innehållet är copyright-skyddad. Min före detta samarbetspartner har nu tänkt sig att skapa en egen datakokbok, med delvis recept och text från den gemensamma kokboken. Tanken är att man skall kunna logga in i denna datakokbok/receptbank till en viss kostnad (årskostnad) . Min fråga är därför, har hon rätt att använda sig av kokboken och dess text för eget bruk, trots att vi har gemensam rätt till (copyright) kokboken och dess innehåll

Lawline svarar

Hej, Upphovsrätt kan man ha till et verk själv eller gemensamt. För gemensam upphovsrätt krävs att två eller flera personer gemensamt skapat ett verk. Var och ens bidrag får inte i sig utgöra självständiga verk, då har varje upphovsman rätt till sitt verk även om bidragen tillkommit efter samarbete eller annars står i visst beroende av varandra. Det mesta talar dock för att er kokbok faktiskt är ett gemensamt verk och då gäller enligt upphovsrättslagen 1 kap 6 § att upphovsmännen endast i förening får förfoga över verket. Din kollega får inte förfoga över kokboken utan ditt tillstånd. Med förfogande innefattas helt klart att lägga upp delar av boken på Internet till försäljning. Upphovsrättsligt intrång beivras och du har rätt till skäligt vederlag för din kollegas nyttjande av kokboken.
Rådgivare