FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt01/02/2007

Kan man ha ortnamn som namn på sin firma?

Hej, jag ska registrera en Aktiebolag och har tänkt på många olika firmanamn som består av olika kombinationer, min fråga är : kan jag ha såna allmänna ord som STOCKHOLM, CITY ....... i mina namnförslag? Det finns redan andra firmor i samma bransch som har dessa ord i sina firmanamn i kombination med andra ord. Tacksam för snabb svar om möjlgt vilken lagparagraf som gäller.

Lawline svarar

Det är firmalagen som är tillämplig. Enligt 9 §, se http://www.lagen.nu/1974:156, så krävs det att namet har särskiljningsförmåga. Det betyder att man genom firmanamnet ska kunna skilja olika företags namn från varandra. Ortnamn kan, oavsett särskiljningsförmåga som regel inte ensamt registreras. Däremot går det bra att registrera både ovanliga och vanliga namn i kombination med ortnamn. Man får dock inte ensamrätt till ortnamnet, men man får ensamrätt till kombinationen. Därför borde du kunna registrera en firma med STOCKHOLM eller CITY i kombination med något annat. Du får emellertid se till att du inte lägger dig allför nära andra firmors namn så att en förväxling mellan namnen kan uppstå. När det gäller firmanamn föreligger dock förväxlingsrisk oftas bara då det föligger identitet mellan firmanamnen. Situationen kan emellertid bli annorlunda om ett firmanamn använts under en lång tid och hunnit bli känt bland kunderna. Då kan dess skydd sträcka sig längre och ge skydd för mer än bra identiska namn.
Michael WittingRådgivare