FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/01/2006

Diskriminering av deltidsarbetande

Hejsan Som jag förstått det (Lag 2002:293 om förbud mot diskriminering av deltidsarbetande arbetstagare och arbetstagare med tidsbegränsad anställning) får inte deltidsarbetande lönesdiskrimineras. Jag har idag ett anställningsavtal (som förmodligen ej är korrekt) där jag arbetar per timme, även om jag är uppsatt på schema och arbetat regelbundet senaste året. Den lön jag erhåller motsvarar 15200kr per månad och de som gör exakt samma jobb på företaget fast är heltidsanställda får ca 17500-18000kr per månad. Får det gå till såhär? Vad kan jag göra? Jag har påtalat detta för arbetsgivaren men de verkar inte bry sig nämnvärt. KAn jag kräva ersättning för missad inkomst för senaste året?

Lawline svarar

Med ledning av lag 2002:293 (se http://lagen.nu/2002:293) så får din arbetsgivare i princip inte göra så här. Om det är så att det är berättigat av sakliga skäl kan arbetsgivaren emellerid avvika från detta, se http://lagen.nu/2002:293#P3. Det bästa du kan göra är att vända dig till facket. De är till för att skydda arbetstagare som råkar ut för sådant här. Huruvida du kan kräva ersättning för det senaste året är oklart. I 7 § (se http://lagen.nu/2002:293#P7) står det att du har rätt till ersättning för den förlust diskrimineringen har inneburit. Eftersom du haft ett lönevillkor som varit diskriminerande och gett dig en lägre inkomst (kan sägas vara en förlust) torde det inte vara omöjligt att kräva ersättning för den uteblivna inkomsten. Mitt tips blir återigen att du ska kontakta ditt fackförbund.
Oscar BjörkmanRådgivare