Rätt att ta tillbaka en vara om köparen går i konkurs

Hej! Vad gäller för grossist/återförsäljare när en ÅF gått i konkurs? Om slutkunden erlagt slutbetalning till ÅF, som i sin tur ej slutbetalt till grossisten när ÅF går i konkurs, kan grossisten dra tillbaka varan eller tjänsten?

Lawline svarar

Hej!

När en grossist säljer varor på kredit till en återförsäljare är det inte ovanligt att man i köpeavtalet skriver in ett s.k. återtagandeförbehåll även benämnt äganderättsförbehåll. Om återförsäljaren skulle gå i konkurs innan betalning är erlagd kan då grossisten ha rätt att få tillbaka den sålda varan. Detta kallas för separationsrätt och går före andra fordringar i konkursen. Ett absolut krav för att det skall bli aktuellt separationsrätt är att den sålda varan finns kvar hos återförsäljaren, är avskiljd och intakt.

Om återförsäljaren har sålt varan vidare kan ett återtagandeförbehåll inte göras gällande.

Om köpeavtalet tillåter att återförsäljaren säljer varan vidare är återtagandeförbehållet troligen ogiltigt redan från början.

När det gäller slutkundens skydd mot borgenärerna i konkursen (bl.a. grossisten) beror det på om denne är konsument eller näringsidkare. Är slutkunden konsument får denne skydd mot säljarens borgenärer (sakrättsligt skydd) redan i och med köpeavtalet, se 49 § Konsumentköplagen http://lagen.nu/1990:932 .

Är slutkunden näringsidkare krävs istället att varan ska ha traderats, dvs att besittningen ska ha gått över från säljaren till köparen, för att slutkunden ska få sakrättsligt skydd.

Beträffande rätt att ta tillbaka en tjänst har jag svårt att se hur detta över huvudet taget skulle vara praktiskt möjligt.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare