FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/02/2007

Handelsbolag och enkla bolag

Jag ska i mina studier motivera nyttan för näringsidkaren med lagen om handelsbolag och enkla bolag. Jag ser bara en massa regler man kan inte utreda vad företagen har för nytta med lagen. Kan nån hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej! Gemensamt för BL:s regler om handelsbolag och enkla bolag är att ägarna har står frihet att bestämma om hur de vill reglera de inbördes förhållandena. Om delägarna inte har haft tid att reglera strukturen internt innehåller lagen en hel del dispositiva (avtalbara) bestämmelser som i så fall blir tillämpliga. BL:s normsystem för den interna samverkan är i stort sett gemensamt för de båda bolagsformerna. Skillnaden mellan handelsbolag och enkla bolag är att handelsbolag är en mer avancerad bolagsform, vilket reflekteras i lagen genom att den har mer regleringar. Den grundläggande skillnaden är att handelsbolag, och inte enkla bolag, är egna rättssubjekt eller juridiska personer. Lycka till!
Lucas GeislerRådgivare