FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt21/01/2007

Ersättning pga vägras

Jag körde på e6 från uddevalla med riktning mot fjällbacka och jag åkte ner i vägraset som inträffade några dagar innan jul. Jag körde på gamla motorvägen som gick jämter e6. jag låg i tillåten hastighet 70km/h och helt plötsligt var vägen borta och jag åkte ut för en kant ca:4-5 meter djup bilen blev mer eller mindre skrot och jag känner mig lite skärrad efteråt.. Det som jag undrar är om jag kan kräva vägverket på ersättning för bil och kanske sveda och verk?

Lawline svarar

Hej! Vägverket har i vissa fall blivit ersättningsskyldiga när vägen pga sitt skick gett upphov till skador på motorfordon. Vägvärket har även svarat för vissa vägarbeten som inte tydliggjorts/avspärrats på tillräckligt tydligt vis. Det krävs emellertid culpa (oaktsamhet) från vägverkets sida för att de skall bli ersättningsskylda gentemot dig. Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kunna uttala mig om huruvida raset hade kunnat förebyggas och/eller huruvida vägverket kan anses ha insett och varit skyldiga att åtgärda detta. För att vägvärket skall bli ersättningsskyldiga krävs alltså att de har agerat vårdslöst/oaktsamt i något avseende. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare