Metanolhalten i vissa bilvårdsprodukter

Jag undrar varför bilvårdsprodukter endast får innehålla 5 % metanol. Vad grundar sig det beslutet på. Sedan undrar jag också varför man måste se till att produkten innehåller etanol om den innehåller metanol. Det är väl så att metanolhalten endast får vara 5 % av etanol-halten.

("motorkylarvätska, spolarvätska eller andra bilvårdsmedel som innehåller metanol, såvida medlet inte samtidigt innehåller etanol och metanolhalten uppgår till högst fem viktprocent av mängden etanol" Källa: http://lagen.nu/1985:840)

Lawline svarar

Hej,

Förordning (1985:840) om vissa hälso- och miljöfarliga produkter m.m. är upphävd och ersatt med Förordning (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter. Bestämmelsen du syftar på finns i 15 § punkten 3 i den sistnämnda förordningen. I lagrummet sägs ingenting om hur många procent metanol bilvårdsprodukter högst får innehålla, det stadgas endast att OM produkten innehåller metanol SÅ måste den samtidigt innehålla etanol, och metanolhalten får uppgå till högst 5 procent av etanolhalten. Detta betyder att bilvårdsmedel som högst får innehålla 4,762 procent metanol, och detta kan endast bli fallet om metanol och etanol är dess enda ingredienser och metanolhalten uppgår till 5 procent av etanolhalten. Detta beror på hälso- och miljöskäl.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare