FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/11/2005

Har jag rätt till fastanställning?

Har en universitets adjunkt som har arbetat under 5 terminer som timlärare för 50%, och har blivit förordnad 50% i 5 terminer till rätt att bli tillsvidare anställd enligt LAS? Det finns en lektor som vill arbeta heltid och som nu arbetar 50%. Påverkar detta min rätt till anställningskydd (att bli fastanställd enligt LAS) om det visar sig att jag har rätt till det efter att ha arbetat 50% i 10 terminer under 5 år, även om det första 5 terminer var jag bara timlärare?

Lawline svarar

Hej! Enligt 5 § 2 st LAS övergår en tidsbegränsad anställning till en tillsvidare(fast) anställning om en arbetstagare varit anställd i sammanlagt mer än tre år under de senaste fem åren. Dessutom har en person som arbetar deltid rätt att få utöka till heltid, och företräde framför nyanställningar, om det är så att arbetsgivaren behöver mer arbetskraft. Att man är intresserad av att få utöka till heltid måste dock anmälas till arbetsgivaren. Arbetsgivaren har alltså ingen skyldighet att ta arbetstagarna i någon viss ordning. Hoppas du fått svar på det du frågade efter, hör annars av dig igen! Mvh
Fia BergRådgivare