FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt11/01/2007

Planenliga avbetalningar enl skuldebrev

Gällande skuldebrev utan bestämd förfallodag men med en avbetalningsplan som inte har följts. Kan jag begära betalning för hela beloppet?

Lawline svarar

Hej! Om förfallotid ej är avtalad är gäldenären pliktig att infria skuldebrevet när borgenären kräver det och äger rätt att betala så snart han själv vill. (5 § Skuldebrevslagen, se http://www.lagen.nu/1936:81) Olika regler gäller beroende på om skuldebrevet är ett enkelt eller ett löpande skuldebrev. Huruvida det är löpande eller enkelt framgår av 11 § (löpande) och 26 § (enkelt). Jag utgår, med tanke på din fråga, att du förvärvat ett skuldebrev och att det efter förvärvet visat sig att gäldenären gjort avbetalningar till den gamla borgenären men att dessa inte följt den på skuldebrevet upprättade avbetalningsplanen. (Detta antagande bygger på att du skriver "avbetalningsplan som inte har följts". Om gäldenären betalar efter en avbetalningsplan till en och samma borgenär kan borgenären självfallet inte hävda att gäldenären skall betala igen.) 1. Löpande eller enkelt skuldebrev Ett löpande skuldebrev är ställt till innehavaren ("till innehavaren") eller till viss man eller order ("till N.N eller order") Skuldebrev varav ej framgår till vem betalning skall erläggas jämställs med innehavarskuldebrev. Ett enkelt skuldebrev är ställt till viss man ("till N.N"). 2. Löpande skuldebrev Om du förvärvat skuldebrevet utan vetskap om att gäldenären gjort de ifrågavarande avbetalningarna kan du kräva betalt för de betalningar som avser datum som inte inträffat enligt avbetalningsplanen. (16 §) Förvärvaren skall kunna räkna de betalningar som förfallit enligt avbetalningsplanen (datum som passerat) som betalda - och vice versa. Om betalningarna erlagts enligt avbetalningsplanen, dvs har betalats i förskott, krävs att gäldenären har gjort anteckning, som inte lätteligen kan avlägsnas, på skuldebrevet. Om gäldenären betalat i förskott men inte gjort en sådan anteckning, kan du kräva betalt. (15 § 3 st.) 3. Enkelt skuldebrev Gäldenären kan i detta fall göra samma invändningar gällande mot dig som mot den gamla borgenären. (27 §) Detta innebär att gäldenären, om han eller hon kan bevisa att betalning erlagts, inte behöver betala igen oavsett om betalningen erlagts planenligt eller inte. Om något i mitt svar är oklart eller om jag gjort något felaktigt antagande tveka inte att höra av dig igen. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare