FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/01/2007

Bearbetning av upphovsrättsskyddat verk

Jag är egenföretagare i Kävlinge och har funderingar på att låta göra en inspelning av en sagobok digitalt. Filen ska kunna laddas ner via nätet (se www.nosco.se/butik) och det ska även paketeras fysikt på en CD. Texten kan inte läsas in direkt eftersom det är ”gammelsvenska” utan kommer att bearbetas. Vad gäller – finns den någon upphovsrätt som jag ska ta hänsyn till? Fakta: Bokförlaget Natur och Kultur Tryckt i Örebro på Lindhska Tryckeriet 1946 i Urval och bearbetning av Axel Norbeck

Lawline svarar

Hej! Ja, sammanfattningsvis finns det troligen en upphovsrätt att respektera, förutsatt att du själv inte är rättighetsinnehavare till det aktuella verket. Att ge ut den aktuella boken på CD eller som fil på Internet skulle alltså kunna vara ett upphovsrättsbrott. Upphovsrätten är en så kallad immateriell rättighet som uppstår automatiskt i och med att man skapar ett konstnärligt verk, såsom exempelvis en bok. Skyddet ger en ensamrätt att förfoga över verket enligt 1-2 §§ upphovsrättslagen (URL), som du hittar http://www.lagen.nu/1960:729. Det är således, vissa undantag till trots, endast rättighetsinnehavaren som får framställa exemplar av verket i ursprungligt eller ändrat skick. Skyddet varar i 70 år efter upphovsmannens död, se 43 § URL. Du skriver att du själv tänkt bearbeta texten och göra en egen typ av ”översättning”. Denna bearbetning skulle förvisso ge dig en egen upphovsrätt till själva bearbetningen, men ger dig ingen rätt att förfoga över verket i strid mot upphovsrätten till originalverket enligt 4 § URL. Man kan här göra en jämförelse med att en person översätter en bok till ett annat språk. Mitt förslag är att du vänder dig till innehavaren av den aktuella upphovsrätten och frågar om dennes samtycke till publiceringen. Bokförlaget torde kunna hjälpa dig med sådan information. Hoppas mitt svar varit till hjälp, lycka till med ditt projekt! Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare