FrågaAVTALSRÄTTGåva06/01/2007

Gåvor mellan familjemedlemmar

Två föräldrar äger en fastighet och har tre döttrar. En dotter

får fastigheten i gåva mot vederlag 84 % av taxeringsvärdet.

Gåvotagaren upplever att hon vill kompensera sina systrar och ger dem 300 000 kr var i gåva. Olagligt?

Lawline svarar

Hej,

Att ge någon en gåva är inte olagligt. Så länge givaren inte är på ekonomiskt obestånd och genom gåvan undanhåller tillgångar för kronofogden eller borgenärer torde det inte vara några problem. När det gäller föräldrars gåva till barn kan den om den är betydande räknas som ett förskott på arv när detta blir aktuellt i framtiden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga,

med vänlig hälsning

Miranda BergRådgivare