FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/01/2007

Särskild företrädare för barn som ev brottsoffer

Vad inne bär 1 och 6 §§lagen (1999:997 ) fick papper från rätten som jag inte förstår. Min ex man har misshandlat ett av barnen. Jag har ensam vårdnad.Pappan har umgängesrätt. Åklagaren yrkat på intsrimistiskt att tingsrätten skall förodna en särskild företrädare för pappan..Han har inte klarat av umgänget under hösten och det är tredje umgänget han på börjat. Barnen vill inte.sociala är införstodd i att det inte fungerar..Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Av sammanhanget och din fråga förstår jag det som att det pågår en process mot din före detta man rörande misshandel av ert barn. Enligt lagen 1999:997 1 §så ska barn under 18 år få en särskild företrädare att föra deras talan om det finns anledning att anta att ett brott som kan ge fängelse begåtts mot barnet av dess vårdnadshavare det kan befaras att en vårdnadshavare på grund av sitt förhållande till den som kan misstänkas för brottet inte kommer att ta till vara barnets rätt. Jag antar att din före detta man också är/har varit barnets vårdnadshavare även om barnen numera bor hos dig. Förordnande av särskild företrädare får domstolen besluta om även utan att ha hört vårdnadshavaren enligt §6. Jag tolkar det som att åklagaren begärt ett interimistiskt beslut om särskild företrädare för ditt barn under processen mot din före detta och att denna begäran nu har uppfyllts. MVH
Rådgivare