FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/11/2005

Återvinning av lokal

Hej, Vad gäller när man ska avhysa en hyresgäst från en lokal? Kan de återvinna lokalen och vad gäller där i så fall? Jag tackar på förhand!

Lawline svarar

I hyreslagen finns ett antal regler som medför att en lokalhyresgäst anses ha förverkat sin hyresrätt. Då hyresrätten är förverkad har hyresvärden rätt att säga upp avtalet. För vissa av dessa förverkandegrunder gäller dock att om hyresgästen hinner vidta rättelse innan värden hunnit säga upp hyresgästen så får inte hyresgästen skiljas från hyresrätten på den grunden (JB 12:42-43). Hyresgästen har dock i ett fall möjlighet till återvinning av hyresrätten, denna regel fungerar på följande sätt: Om en lokalhyresgäst dröjer med att betala hyran mer än två vardagar efter förfallodagen förverkas hyresrätten. Om hyresvärden därav säger upp hyresavtalet (innan hyresgästen hunnit vidta rättelse, se ovan) har hyresgästen dock möjlighet att återvinna hyresrätten. Hyresvärden ska underrätta hyresgästen om att han, genom att betala hyran inom två veckor från det att denne delgetts, kan återvinna hyresrätten. Om hyresgästen inom två veckor efter delgivningen betalar hyran återvinner denne hyresrätten. Om hyran inte betalas inom de två veckorna får beslut om avhysning meddelas tidigast två vardagar efter de två veckorna (JB 12:44). Det kan dock tilläggas att en lokalhyresgäst endast har ett s.k. indirekt besittningsskydd (bl.a. JB 12:56-57). Det indirekta besittningsskyddet innebär kortfattat att hyresgästen vid uppsägning från värdens sida inte kan fordra att avtalet förlängs. Han kan däremot under vissa omständigheter (t.ex. då värden säger upp hyresgästen utan tillräckliga skäl eller om denne ställer upp oskäliga krav för förlängning av avtalet) få ersättning för den förlust han lider. Om du önskar mer information om det indirekta besittningsskyddet är du välkommen att höra av dig igen. Du kan även läsa mer om förverkandegrunder, återvinning och det indirekta besittningsskyddet i JB kap. 12 (”hyreslagen”) enligt ovan angivna lagrum. JB finner du http://www.lagen.nu/1970:994 .
Sofie OlofssonRådgivare