FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/11/2005

Uppsägning av provanställd

Hej! En uppsägning måste vara sakligt grundad, alltså på grund av arbetsbrist eller personliga skäl. En provanställning kan avbrytas före prövotidens utgång - men vad gäller här: samma sakliga grunder som för en "vanlig" uppsägning? Alltså - av vilka anledningar kan en provanställning sägas upp innan prövotidens utgång? Tacksam för svar! /MJ

Lawline svarar

Hej! Lagen om anställningsskydd säger att om inget annat avtalats så får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång. Dock måste arbetsigvaren i sådana fall underrätta arbetstagaren minst två veckor i förväg, gör han inte detta blir han skadeståndsskyldig men beslutet om den avbrutna prövotiden står kvar. Med andra ord gäller det som avtalats vid provanställningar, lagen säger inget som samma sakliga grunder som för en "vanlig" uppsägning.
Rådgivare