Vem blir dödsbodelägare vid arvsavstående?

Hej! Jag funderar på att avsäga mig mitt framtida arv efter min mor. Jag är enda arvinge och har två vuxna barn. Vem tar hand om dödsboet om jag avsäger mig arvet till förmån för mina barn? Jag antar att jag inte är dödsbodelägare i det fallet och inte heller har med det praktiska att göra. Jag vill således undvika allt samröre med dödsboet om det är möjligt.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Det är möjligt att avsäga sig den framtida rätten till arv när arvlåtaren fortfarande är i livet. Detta kan ske genom ett skriftligt godkännande av ett testamente eller annars skriftligen till arvlåtaren, se ärvdabalken 17:2. Arvet kommer då att fördelas mellan de resterande arvingarna, vilket i ditt fall är dina barn.

Det är även möjligt att göra ett arvsavstående när arvlåtaren avlidit, vilket följer av praxis. Du kan avstå arvet till förmån för dina barn. Arvsavstående meddelas vanligen vid bouppteckningen.

Om du väljer att avsäga dig arvet, eller avstå ditt arv till förmån för dina barn så kommer dina barn, men inte du, att bli dödsbodelägare i boet efter din mor. Detta följer av ärvdabalken 18:1 (vid arvsavstående räknas du inte längre som arvinge och ingår därmed inte i delägarkretsen).

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare