FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/05/2013

Fel i vara samt köparens dröjsmål med betalning

Hej! X såg min annons i tidningen där jag skrev att jag sålde min Golf -95 med mätarställning 2500 mil och har haft två ägare, pris: 12000kr. Han ringer mig och vi bestämmer en träff där han får en snabb titt och prövar bilen. Vi upprättade ett enkelt köpekontrakt där det står att ''bilen säljs i befintligt skick för 12000kr, varav 5000kr betalas när X hämtar bilen en vecka senare (jag skulle först städa ur och tvätta bilen). Resterande 7000 kr betalas den 25:e samma månad. X kom på avtalad tid men då var jag hos min mor som hade sjuknat allvarligt och sex dagar efter den avtalade tiden får jag kontakt med X som kom och hämtade bilen mot 5000kr i handpenning, men han klagade för förseningen. Den 25 samma månad, visar han aldrig upp men kommer 6 dagar senare (eftersom billeveransen var försenad 6 dagar) och han betalade mig endast 2500kr istället för 7000kr. Jag blev givetvis arg och krävde att få ut resterande 4500kr jämte ränta men X påstod att bilen är slö och att det finns omfattande rostskador på underredet och ordentliga repor på vänster bakflygel - reporna fanns inte vid hans första titt på bilen förklarar han, och drar därför av 4000, + 500 för förseningen. Jag vill ha 4500kr jämte ränta annars tar jag tillbaka bilen och behåller handpenningen, de 2500 kr är jag dock beredd att i så fall returnera. Hur bör jag gå vidare? Vilka lagrum kan jag åberopa? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!
Eftersom ni båda är privatpersoner regleras köpet av köplagen (KöpL) som du hittar https://lagen.nu/1990:931. KöpL är dispositiv, vilket innebär att lagen enbart gäller i den mån ni inte avtalat något annat sinsemellan.

Ni har i köpekontraktet avtalat att bilen säljs i befintligt skick. Trots detta ska bilen enligt KöpL 19 § anses felaktig om;
- den inte överensstämmer med uppgifter du lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet
- du före köpet har underlåtit att upplysa köparen om väsentligt förhållande avseende bilens egenskaper eller användning som du måste antas känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kunde antas inverka på köpet
- varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunde förutsätta.

Köparen får inte åberopa fel som han måste antas ha känt till vid köpet. Undersökte köparen bilen innan köpet får han inte åberopa sådana fel han upptäckte eller borde ha upptäckt, om du som säljare inte har handlat i strid med tro och heder (t.ex. har dolt felen på något sätt). Detta framgår av KöpL 20 §. Om köparen får åberopa felen han nämner eller ej beror alltså på om han undersökte bilen innan köpet (spelar ingen roll om detta skedde första gången han tittade på bilen eller den gången han hämtade den.) Repan och rosten är sådana synliga fel att min åsikt är att köparen troligen inte kan åberopa detta eftersom man antagligen kan anse att han borde ha märkt dessa fel, under förutsättning att han gjort i vart fall en mindre undersökning av bilen. Bilens "slöhet" är ju svår att spekulera kring, men det står i vart fall klart att om köparen provkörde bilen så minskar hans chanser att kunna få åberopa detta som fel. Om vi antar att köparen FÅR åberopa något/några av felen, så kan köparen enligt KöpL 30 § i turordning kräva; avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt kräva skadestånd.

Angående ditt dröjsmål med leveransen av varan, har köparen rätt att kräva fullgörelse av köpet eller att häva köpet, se KöpL 22 §. Han har alltså inte rätt att göra prisavdrag för dröjsmålet.

Ni har i köpekontraket avtalat om pris och tidpunkt för betalning, vilket gäller enligt allmänna avtalsrättsliga principer ("avtal skall hållas"). Eftersom köparen inte erlagt hela den avtalade summan föreligger dröjsmål med betalningen. På grund av detta får du hålla fast vid köpet och kräva betalning enligt KöpL 52 §. Enligt 71 § gäller räntelagen vid dröjsmål med betalningen. Enligt räntelagen (https://lagen.nu/1975:635) 3 § utgår ränta från förfallodagen.

Om köparen inte betalar, har du rätt att häva köpet enligt KöpL 54 §. Detta förutsätter att dröjsmålet med betalningen är ett väsentligt avtalsbrott. Om ni har bestämt om en tilläggstid som köparen har att betala inom, får du häva köpet direkt om betalningen inte inkommer inom denna tid. Hävning innebär att vardera part lämnar tillbaka vad han tagit emot, se KöpL 64 § st. 2.

Amanda HarryssonRådgivare