Fel i vara samt köparens dröjsmål med betalning
Lawline svarar
Hej!
Eftersom ni båda är privatpersoner regleras köpet av köplagen (KöpL) som du hittar https://lagen.nu/1990:931. KöpL är dispositiv, vilket innebär att lagen enbart gäller i den mån ni inte avtalat något annat sinsemellan.
Ni har i köpekontraktet avtalat att bilen säljs i befintligt skick. Trots detta ska bilen enligt KöpL 19 § anses felaktig om;
- den inte överensstämmer med uppgifter du lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet
- du före köpet har underlåtit att upplysa köparen om väsentligt förhållande avseende bilens egenskaper eller användning som du måste antas känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kunde antas inverka på köpet
- varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunde förutsätta.
Köparen får inte åberopa fel som han måste antas ha känt till vid köpet. Undersökte köparen bilen innan köpet får han inte åberopa sådana fel han upptäckte eller borde ha upptäckt, om du som säljare inte har handlat i strid med tro och heder (t.ex. har dolt felen på något sätt). Detta framgår av KöpL 20 §. Om köparen får åberopa felen han nämner eller ej beror alltså på om han undersökte bilen innan köpet (spelar ingen roll om detta skedde första gången han tittade på bilen eller den gången han hämtade den.) Repan och rosten är sådana synliga fel att min åsikt är att köparen troligen inte kan åberopa detta eftersom man antagligen kan anse att han borde ha märkt dessa fel, under förutsättning att han gjort i vart fall en mindre undersökning av bilen. Bilens "slöhet" är ju svår att spekulera kring, men det står i vart fall klart att om köparen provkörde bilen så minskar hans chanser att kunna få åberopa detta som fel. Om vi antar att köparen FÅR åberopa något/några av felen, så kan köparen enligt KöpL 30 § i turordning kräva; avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt kräva skadestånd.
Angående ditt dröjsmål med leveransen av varan, har köparen rätt att kräva fullgörelse av köpet eller att häva köpet, se KöpL 22 §. Han har alltså inte rätt att göra prisavdrag för dröjsmålet.
Ni har i köpekontraket avtalat om pris och tidpunkt för betalning, vilket gäller enligt allmänna avtalsrättsliga principer ("avtal skall hållas"). Eftersom köparen inte erlagt hela den avtalade summan föreligger dröjsmål med betalningen. På grund av detta får du hålla fast vid köpet och kräva betalning enligt KöpL 52 §. Enligt 71 § gäller räntelagen vid dröjsmål med betalningen. Enligt räntelagen (https://lagen.nu/1975:635) 3 § utgår ränta från förfallodagen.
Om köparen inte betalar, har du rätt att häva köpet enligt KöpL 54 §. Detta förutsätter att dröjsmålet med betalningen är ett väsentligt avtalsbrott. Om ni har bestämt om en tilläggstid som köparen har att betala inom, får du häva köpet direkt om betalningen inte inkommer inom denna tid. Hävning innebär att vardera part lämnar tillbaka vad han tagit emot, se KöpL 64 § st. 2.