FrågaAVTALSRÄTTGåva05/05/2013

Bundenhet vid utfästelse av gåva

Svarade på en annons på blocket som kom ut kl.23.40.
Fönster och altandörrar bortskänkes/hämtas. Tyckte att det var lite sent att ringa så jag skickade ett SMS samma kväll kl. 23.52. Kl. 07.00 får jag ett svar att jag var först och att annonsören blir nerringd. Annonsören frågar om jag är vaken så att jag kan ringa så fort jag kan för att kunna ta bort annonsen. Kl.07.12 besvarar jag annonsörens SMS med att jag har försökt nå via telefon men det svarades inte och bad då vederbörande ringa upp istället och att jag hämtar fönstren trots allt. kl.07.13 får jag ett svar via SMS att hon hade fått i sin mail att någon skulle betala 1000 kr för fönstren och hälsade då tyvärr så får jag inte fönstren. Har annonsören gjort avtalsbrott? Har jag rätt till ersättningsanspråk? Är det lönt att driva detta vidare? Blir det mer kostsamt än det smakar? Detta är inte första gången man blir besviken på att säljaren inte håller muntliga avtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Av din fråga framgår att du inte förväntades genomföra någon motprestation för att få de aktuella fönstren/dörrarna. Det är alltså fråga om en gåva och för att avtalet ska vara bindande för annonsören krävs att fönstren/dörrarna ska ha överlämnats till dig.

I vissa fall kan även ett skriftligt löfte om gåva vara bindande för gåvogivaren. Enligt min bedömning är detta dock inte tillämpligt i denna situation. Gåvolagen säger att den skriftliga utfästelsen ska ha gjorts på ett sådant sätt att den tjänar som bevis om att gåvan ska fullbordas och att ett vanligt privatbrev (och därmed sms) inte räcker för att detta ska vara uppfyllt.

Dina chanser att få ersättning för denna situation är därmed mycket små och jag råder dig att inte driva detta vidare.

Gåvolagen hittar du https://lagen.nu/1936:83

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare