Gåva till fd hustru i samband med konkurs

hej, jag har en kompleterande fråga gällande "vad händer med mitt hus vid ev. konkurs" som ni skrev om april/12. I sista stycket näms att gåvan(huset) till frun kan återkallas inom tre år vid ev konkurs och säljas vid exekutiv auktion. Min fråga är, vad gäller om den skuldsatte har skrivit över huset till sin fru som gåva och samtidigt tar ut skillsmässa. Är huset fortfarande i riskzonen fast de är skilda och bor på olika håll? I det här fallet bor inte den skuldsatte kvar i huset, utan bara hans/hennes x och barnen. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gåvor som någon har gett till en annan innan givaren går i konkurs kan återkallas om de har getts senast sex månader innan konkursen. Sexmånadersregeln gäller när gåvan har getts till vem som helst.

När det gäller gåvor som givits till närstående är denna tidsperiod förlängd till tre år. Det är relationen vid gåvotillfället som är avgörande. Detta innebär att även om skilsmässa senare tas ut så kommer de att räknas som närstående. Om gåvan skulle ges efter att skilsmässa redan har tagits ut görs en särskild bedömning i det enskilda fallet av om de före detta makarna fortfarande är att anse som närstående. Avgörande är om de fortfarande ska anses stå varandra personligen nära. Troligen kommer tiden sedan skilsmässan togs ut att spela stor roll, tidigare har gåva som getts till en före detta maka fyra månader efter skilsmässa ansetts given till en närstående. Men som sagt, detta kommer att få bedömas särskilt för det specifika fallet och är svårt för mig att svara på generellt.

Det är heller inte möjligt att rädda huset genom att den skuldsatte vid bodelningen p.g.a. äktenskapsskillnaden efterger sin rätt och låter hustrun få hela huset. Även för dessa fall finns en regel som säger att detta kan gå åter om det skett senast tre år innan konkursdagen.

Hoppas mitt svar har kunnat vara klargörande, återkom gärna annars!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare