FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/05/2013

Köpares bristande medverkan till köp

Jag sålde en bil för ett par månader sen, den var inte i körbart skick och det visste köparen om. Han skulle hämta den veckan efter köpet, men efter snart 2 månader har han ännu inte hämtat den. Han svarar inte när jag försöker kontakta honom. vad kan jag göra för att bli av med bilen från tomten?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom att jag utgår från att ni båda är privatpersoner så är det Köplagen som jag tillämpar i svaret. Ifall någon av er säljer eller köper bilen i näringssyfte så blir läget lite annorlunda, och i sådant fall får jag be dig att helt enkelt ställa en ny fråga till Lawline!

Vid ett s.k. hämtningsköp anstår det säljaren att hålla varan tillgänglig för avhämtning, och för köparen att hämta den.

Ifall du vill flytta bilen bara en kort bit så är det inga problem (t.ex. till precis utanför din mark, eller liknande). Håll bara köparen informerad om att du flyttar bilen.

Värt att tänka på är att det är du som bär risken för bilen fram tills att den är avlämnad (d.v.s. att köparen hämtat den) - detta innebär att om bilen skadas eller minskar i värde när du flyttar den så har köparen rätt till ersättning för den värdeminskningen som uppstår.

Enligt Köplagen har köparen skyldighet att både medverka till köpet samt att hämta det som han har köpt. Ifall köparen inte hämtar varan så får säljaren två möjliga handlingssätt, om än med vissa villkor:

Säljaren kan häva köpet ifall avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för säljaren och köparen borde ha insett detta. Annars så kan du som säljare ålägga köparen en rimlig tilläggstid som köparen har på sig att fullgöra köpet, och när du meddelar tilläggstiden så gör du det klart för köparen att det är viktigt för dig att bilen avlägsnas från din tomt.

Ifall det ovanstående stycket inte ger effekt så får du rätt till ersättning av köparen för den olägenhet som uppstår för dig, men även här är det en förutsättning att köparen förstått av omständigheterna eller avtalet att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med varan.

Så länge du kan visa att du försökt nå köparen "på ett ändamålsenligt sätt" (d.v.s. ringa/maila/skicka brev et.c.) så får du åberopa meddelandet, som det heter. Detta betyder alltså att i en eventuell ordstrid så kan inte köparen åberopa att ni inte har kommunicerat, så länge som du kan visa att du gjort adekvata försök att nå köparen.

Köplagen, som mitt svar bygger på, finner du här: https://lagen.nu/1990:931.

Lycka till med bilen!

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare