FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/05/2013

Köpte bil av privatperson, i annonsen stod det att AC fanns men när jag hade köpt bilen märkte jag att AC inte alls fanns, vad kan man göra?

Köpte 20130310 en begagnad bil av en privatperson (NN) via Blocket där det specificerades att den hade AC (luftkonditionering) vilket för mig var ett helt avgörande krav. Använde Blockets "Köpekontrakt". Blocket har kvar annonsen i sitt arkiv där beskrivningen finns. Vid köpetillfället var det så kallt att det inte var aktuellt att testa en sådan funktion. Ringde i kväll säljaren som hänvisade till att jag hade provkört bilen och "att han inte hade några pengar" att köpa tillbaka för. Mitt krav är återköp eftersom det inte är ekonomiskt rimligt att eftermontera en AC och resonera om kompensation. Vad finns för möjligheter?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Då ni är två privatpersoner som gjort affären gäller köplagen. Köplagen hittar du: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm.

Enligt 17 § köplagen är en vara felaktig om den i fråga om art, mängd, kvalité och andra egenskaper inte motsvarar avtalet. Frågan är om det i köpekontraktet står att AC ska finnas? Om det gör det är det fel på bilen. Enligt 20 § köplagen får köparen dock inte så som fel åberopa vad han måste ha känt till vid köpet, om du kände till att bilen inte hade AC får du alltså inte säga att det är fel när bilen i själva verket inte har det. Om säljaren sa att du skulle undersöka AC:n och du inte gjorde det kan du inte heller åberopa att det är fel på bilen enligt 20 §.

Om vi konstaterar att fel föreligger har du vissa påföljder du kan göra gällande mot säljaren, dessa är: avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd enligt 30 § köplagen.

Här verkar du vilja häva köpet, för att kunna häva köpet måste avtalsbrottet (att AC inte finns) vara av väsentlig betydelse för dig och säljaren måste även ha insett eller borde i alla fall ha insett det, 39 § köplagen. Det kan alltså vara svårt att få häva köpet. Säljaren har dessutom en valfrihet och även om du säger att du vill häva köpet kan han avhjälpa det genom att ordna en AC till dig enligt 36 § köplagen. Dock måste ju då säljaren stå för den kostnaden att eftermontera en AC. Du kan också själv ordna en AC till bilen och kräva att säljaren ska betala enligt 34 § 4 st. köplagen om säljaren inte vill eftermontera en AC åt dig.

Avhjälpande är dock ganska svårt att få till av en säljare som är privatperson så det kan nog vara klokt att kräva att köpet ska hävas och att prestationerna ska gå tillbaka, problemet för dig blir att det är svårt att bevisa att säljaren insåg/borde ha insett att AC var av väsentlig betydelse för dig.

Du får prata med säljaren igen och säga att du kommer kräva att köpet ska hävas då det är fel på varan. Det kan bli svårt om säljaren vägrar och att ta det till domstol kan bli dyrt, men jag önskar dig all lycka till!
Rådgivare