Förutsättningar för att vidta åtgärder av samägt gods

Hej Vi är 3 ägare av en fastighet, Kan person 1 ta ett lån med fastigheten som säkerhet utan vårt medgivande?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

I ditt fall aktualiseras lag (1904:48 s.1) om samäganderätt, se (https://lagen.nu/1904:48_s.1).

I enlighet med huvudregeln förutsätts det vid förfogande över det samägda godset i dess helhet eller vidtagande av förvaltningsåtgärd att det råder en enighet delägarna emellan. Emellertid är det möjligt att vidta en åtgärd, utan samtycke av samtliga delägare, under förutsättning att åtgärden är brådskande och nödvändig för godsets bevarande. Lagen är huvudsakligen dispositiv och det ges således utrymme för att avtala bort vad som stadgas i lagen. Om inget avtalats gäller lag.

En fastighet som innehas med samäganderätt får på ansökan av delägare uppdelas i lotter genom en s.k. klyvning, med stöd av 11 kap. 1§ fastighetsbildningslagen (1970:988), se (https://lagen.nu/1970:988).

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare