Säljarens upplysningsplikt vid försäljning av bostadsrätt

Jag bor i en bostadsrättslägenhet som det senaste året har fått för låg temperatur (16-17 grader under vintermånaderna, knappt 18 grader nu på våren). Vi är sex hushåll under varandra som lider av det här obehaget. Vi har gjort vad vi kan för att förändra men inget händer.
FRÅGOR: Om jag vill sälja min lägenhet är jag väl skyldig att uppge den här bristen? Om den låga temperaturen upptäcks av den nye ägaren kan väl köpet gå tillbaka?

Lawline svarar

Hej,

Köparen har en långtgående undersökningsplikt för saker denne kunnat upptäcka och sådana fel kan senare inte åberopas emot säljaren. Säljaren ska upplysa om kända fel som inte är normala i förhållande till fastighetens ålder, och som köparen inte kunnat upptäcka. Säljaren kan bli skadeståndsskyldig för kända fel han inte upplyst om och för så kallade dolda fel. Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Du bör uppge denna brist vid en eventuell försäljning för att inte riskera skadestånd eller att köparen kräver att få häva köpet.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare