Tjänstledigt på grund av studier

Hej,
Jag har för några månader sedan blivit beviljad tjänstledighet för studier, och blev beviljad fram tills nästa år 2014, 1 juni. Idag berättade min chef att jag måste studera för att få vara tjänstledig, jag trodde att när man väl blivit beviljad tjänstledighet så är det upp till mig vad jag gör fram tills jag börjar arbeta? Får jag lov att jobba någon annanstans (sommarjobb 5v) fast jag har tagit tjänstledigt från mitt nuvarande arbete?

Lawline svarar

Hej!

Din tjänstledighet regleras av studieledighetslagen (https://lagen.nu/1974:981) och kan kompletteras via kollektivavtal om arbetsgivaren är bunden av sådant. Du har rätt till ledighet för tiden du studerar samt under loven. Det finns inte i lagen reglerat någon rätt till ledighet för att arbeta på en annan arbetsplats, även om du är tjänstledig. Det är möjligt att sådan rätt finns i kollektivavtalet men jag finner det inte troligt. Sammantaget bedömer jag att din arbetsgivare har rätt att kräva att du studerar för att din tjänstledighet ska vara giltig.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare