Ansökan om offentlig auktion

Hej! Kan en delägare som äger 40% av egendomen ansöka om att den skall säljas på offentlig auktion när den andre delägaren äger 60% och alltså då äger majoriteten av egendomen?

Lawline svarar

Hej!

Ja, enligt 6 § lagen om samäganderätt ( https://lagen.nu/1904:48_s.1#P6S1 ) har varje delägare rätt att ansöka om försäljning på offentlig auktion, om inte synnerliga skäl för anstånd kan visas av en annan delägare. Eftersom det endast rör sig om anstånd med försäljningen är det alltså inte hinder av bestående art som rätten tar hänsyn till vid en sådan bedömning. Lagen ställer inte upp några undantag för det fall att delägarna äger olika stora andelar i egendomen, vilket innebär att vilken som helst av delägarna i den situation du beskriver kan ansöka om försäljning.

Den ene delägaren kan självklart även sälja sin andel till den andre delägaren, så att den sistnämnde får full äganderätt till egendomen. Denne kan även lägga det högsta budet vid en eventuell offentlig auktion för att på så sätt behålla egendomen i sin ägo.

Lägg även märke till att samäganderättslagen inte är tvingande, vilket innebär att om delägarna avtalat om andra regler så gäller dessa i stället för lagen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare