FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/04/2013

Fel i vara vid köp på nätauktion

Har vunnit ett par skor på en nätauktion av en privatperson som beskrev skorna som: "storlek 39, använt dem ett par gånger, lite blekta men annars helt ok." När skorna i själva verket är i storlek 40 och i sämre skick än beskrivning. Jag mailade säljaren önskade återköp eftersom beskrivningen var felaktig men säljaren skrev att hon ej tar tillbaks dem och menade att jag själv får försöka sälja dem istället. Därför undrar jag hur man kan gå vidare eller vad jag kan hänvisa till. är egentligen inte pengarna som är det viktiga utan att säljaren inte tar sitt ansvar. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Då du köpt skorna av en privatperson är köplagen tillämplig, se https://lagen.nu/1990:931.

Innan du köpte skorna hade säljaren angivit att skorna var i storlek 39 och lite blekta, men annars i okej skick. Du accepterade detta och genomförde köpet och därmed har ni ingått ett avtal. Säljaren var därför skyldig att leverera skorna i den storlek och det skick som ni avtalat om, se 17 § 1 st. Då skorna var i annan storlek och, enligt din mening, i sämre skick än vad säljaren beskrivit är skorna att anse som felaktiga, se 17 § 2 st.

Då varan är felaktig och detta inte beror på dig som köpare har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet, 30 §. I ditt fall borde inte avhjälpande eller omleverans vara aktuellt (om inte säljaren har fler skor i rätt storlek och i avtalat skick), 37 §. Prisavdrag hade kanske varit en bra lösning om skorna bara varit i sämre skick än vad ni avtalat om, men då skorna dessutom är i fel storlek, torde det passa dig bättre att försöka häva köpet.

För att få häva köpet krävs det att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta, 39 § 1 st. Att skorna är i en annan storlek än vad säljaren angivit borde vara tillräckligt för att avtalsbrottet skall vara av väsentlig betydelse för dig, då du antagligen inte kommer kunna använda dem. För att du skall få häva köpet krävs att du inom skälig tid efter att du märkte felet meddelade säljaren att du vill häva köpet, 39 § 2 st.

Av vad som framgår av din fråga verkar det som att du har rätt att häva köpet, förutsatt att du mailade säljaren så fort du märkte felet på skorna.

Om säljaren vägrar att låta dig lämna tillbaka skorna och du vill gå vidare med detta, kan du stämma säljaren vid tingsrätten i den ort där hon bor, 10 kap 1 § rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K10. Jag rekommenderar dig att spara annonsen från nätauktionen och din mailkonversation med säljaren, som bevisning vid en eventuell rättegång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare