Reklamation
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga.
Precis som du har skrivit så är det distans- och hemförsäljningslagen som gäller vid internetköp (Jag utgår ifrån att du har handlat i egenskap av konsument). Lagen är dock ett komplement till konsumentköplagen som enligt 23 § ger dig rätt att reklamera varan om den är felaktig, vilket den är. Du ska reklamera produkten till leverantören. Enligt Konsumentköplagen 26 och 27 §§ får du som köpare i första hand antingen kräva avhjälpande av felet eller omleverans av varan. Leverantören kommer förmodligen att ersätta din vattenkokare med en ny (omleverans) och du kommer således fortfarande vara tvungen att betala för varan.
Du kan enligt konsumentköplagen 25§ hålla inne betalningen, men om du gör detta råder jag dig att kontakta Klarna och förklara situationen så att du inte råkar ut för påminnelseavgift och liknande.
Med vänlig hälsning