Reklamation

Hej! Jag har beställt och fått levererat 1 st. vattenkokare. När jag packar upp den och skall använda den första gången visar sig att den är sönder. Locket går ej att stänga. Inga synliga skador på förpackningen. Varan är köpt på nätet varför distansköplagen ju borde gälla. Nu är det så att betalning inte sker till leverantören utan de har Klarna som mellanhand. Hur fungerar detta? Om jag returnerar produkten till leverantören kommer väl Klarna fortfarande att kräva betalning. Jag har råkat ut för detta tidigare då jag skickade tillbaka varan och fick inga pengar tillbaka trots ett stort antal telefonsamtal till leverantören. Skall man skicka varan till Klarna? MvH Pia Almqvist

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Precis som du har skrivit så är det distans- och hemförsäljningslagen som gäller vid internetköp (Jag utgår ifrån att du har handlat i egenskap av konsument). Lagen är dock ett komplement till konsumentköplagen som enligt 23 § ger dig rätt att reklamera varan om den är felaktig, vilket den är. Du ska reklamera produkten till leverantören. Enligt Konsumentköplagen 26 och 27 §§ får du som köpare i första hand antingen kräva avhjälpande av felet eller omleverans av varan. Leverantören kommer förmodligen att ersätta din vattenkokare med en ny (omleverans) och du kommer således fortfarande vara tvungen att betala för varan.

Du kan enligt konsumentköplagen 25§ hålla inne betalningen, men om du gör detta råder jag dig att kontakta Klarna och förklara situationen så att du inte råkar ut för påminnelseavgift och liknande.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo