Effekten av arvsavsägelse samt arvsavlåtelse

Vår pappa avled i februari i år. Vi är 2 bröstarvingar. Min bror vill inte ha ut sitt arv. Går det automatiskt till hans barn då, eller går det till mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Inledningsvis vill jag uppmärksamma dig på att det görs skillnad mellan arvsavsägelse och arvsavlåtelse.

Att avsäga sig ett arv innebär att en arvinge med arvlåtaren, innan dennes död, avtalar bort sin rätt till framtida arv. En sådan avsägelse måste ske skriftligen och kan exempelvis (vilket är vanligt) ske genom ett godkännande av testamente, se 17 kap 2 § Ärvdabalken. Arvingen saknar därmed rätt till arvet när arvlåtaren dör. Vem som träder i arvingens ställe beror på omständigheterna. Om inte annat framgår av omständigheterna gäller avsägelsen även mot arvingens avkomlingar, se nämnda paragrafs tredje stycke.

Att avstå från ett arv innebär i stället att en arvinge, efter fallet arv, avstår från detsamma. Ur denna aspekt betraktas arvet således som en förmögenhetstillgång som arvingen kan förfoga över enligt eget tycke. Om din bror inte vill ta emot arvet har han således möjlighet att avstå och låta arvet ”trilla ner” en arvsklass, alltså till sina barn. Det som sker då är att din brors bröstarvingar träder in i hans ställe och delar på vad han skulle ha ärvt.

Länk Ärvdabalken; https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning,

Josefin AjemarkRådgivare