FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/12/2006

Ersättning för sveda och värk

Rimlig skadeståndsersättning? För några månader sedan blev jag illa hundbiten då jag var ute och tog en promenad. Skadan i sig bestod i ett 15 cm långt och 5 cm brett sår. Bettet var så kraftigt att det orsakade muskelskada samt 3 veckors sjukskrivning. Efter sjukskrivningsperioden följde ytterligare sjukusbesök (såret tog ca 2 mån att läka ihop utvändigt) samt arbetsterapi. Hundägaren tog sitt ansvar och polisanmälde händelsen, han anmälde även saken till sitt försökringsbolag. Förundersökningen lades dock ner pga brist på bevis, man ansåg inte att ägaren varit oaktsam eftersom hunden var kopplad. Det spelade alltså ingen roll att hunden flög på mig helt oprovocerat då jag passerade ekipaget och att ägaren inte klarade kontrollera sin hund. Hundägarens försäkringsbolag har varit i kontakt med mig och jag har fyllt i diverse papper. Efter väldigt lång handläggning kom så besked om ersättning för sveda och värk. Försäkringsbolaget har beslutat att ersätta "sveda och värk" delen med 2000 kr vilket jag tycker är orimligt lågt. Eftersom det ännu inte gått ett år återstår ersättningskraven för bestående men vilket jag kommer att få. Är den ersättning för sveda och värk som försäkringsbolaget erbjuder rimlig eller borde jag driva frågan vidare civilrättsligt? Jag har försökt hitta praxis på området men har inte lyckats med detta.

Lawline svarar

Hej! För att ta ställning till om försäkringsbolagets ersättning verkar rimlig har jag studerat trafikskadenämndens tabeller för bestämande av ersättning vid sveda och värk. (se http://www.trafikskadenamnden.se/Cirk2-2006.pdf) Normalt avgörs ersättningen utifrån sjukskrivningstid och sjukskrivningsgrad. Om den skadelidande arbetar, trots att skadan skulle kunna vara grund nog för sjukskrivning, skall denna tid också beaktas. Skadan har givit upphov till sjukhusvård, vilket enligt tabellen berättigar till 3600 kr per månad som sjukskrivningen varat. Om ersättningen i sådant fall skulle baseras på din sjukskrivning skulle den uppgå till 3600 x (21/30) = 2520 kr. Då har jag räknat på att du varit sjukskriven i 3 veckor (21 dagar). Hoppas detta gav någon vägledning. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare