Bevisfråga förtäring av alkohol

Hej! Jag blev stoppad av polis förra helgen då jag gick med en ölflaska i handen på stan. De sa till mig att hälla ut innehållet i flaskan som jag hade vatten i, jag gick mot papperskorgen och tog en klunk innan jag kastade den. De sa då att jag gjort mig skyldig till brott och skulle få böter. Jag sa att jag hade vatten i den men de trodde mig inte. Jag sa att de kunde få lukta på innehållet i flaskan för att försäkra sig. De sa att de inte behövde göra detta. Jag skrev inte på strafföreläggandet och de sa då att jag skulle få dyra böter i domstol. Kan jag verkligen bli dömd för detta då jag inte har konsumerat alkohol på offentlig plats?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är, beroende på de kommunala ordningsstadgarna olagligt att förtära alkohol på offentliga platser (och vissa andra, särskilt utskrivna platser).

Huruvida alkohol konsumerats eller ej blir i domstolen en bevisfråga. Huvudregeln är att du är oskyldig och bevisbördan ligger därför på åklagaren. I detta fall kan det räcka med att åklagaren bevisar att du druckit ur en ölflaska för att bevisbördan då skall omkastas (dvs att du måste bevisa att det faktiskt inte var någon alkohol i flaskan). Kan du bevisa detta (eller få polismännen att erkänna att de faktiskt inte luktade i flaskan fast du bad dem) så tror jag inte på fällande dom. Risken finns dock att händelseförloppet anses så osannolikt (lägg till att du faktiskt slängde ölflaskan trots att den enligt din utsago innehöll vatten) att du kan hållas ansvarig ändå.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare