FrågaAVTALSRÄTTGåva27/04/2013

Gåva av fastighet

Hej! Mina föräldrar har flyttat från sitt hus till ett ålderdomshem. De vill absolut att jag ska ta över deras hus, att jag ska få huset. Min bror är död sen många år tillbaka, han har tre barn i livet. Kan mina föräldrar ge huset till mig? Är det bättre att de säljer huset till mig för en symbolisk summa? MVH Katarina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Dina föräldrar bör kunna ge dig huset som gåva. Eftersom det inte finns någon gåvoskatt så kommer det inte innebära några direkta kostnader för dig utan du tar bara över det ansvaret som kan följa med en fastighet, t.ex vad som händer om fastigheten sedan säljs vidare av dig.

Vad som dock bör tänkas på är att du och din bror var bröstarvingar och i och med din brors bortgång har hans barn klivit in i hans rätt till laglott. Om dina föräldrar skull ge dig huset och det inte finns så mycket andra tillgångar skulle man kunna hävda att det är förskott på arv och därmed avräkna det från din rätt till vidare arv eller, i värsta fall, kräva tillbaka en del för ätt rätta till beloppen. Det din brors barn har rätt till är hans laglott vilket är hälften av arvslotten, vilket framgår av 7 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Arvslotten i sin tur är hälften av det arv som lämnas efter era föräldrar, den andra hälften är din arvslott.

Det ovanstående scenariot kan dock undvikas om dina föräldrar i samband med att de skänker dig huset föreskriver att det rör sig om en gåva och inte ett förskott på arv. Av 6 kap. framgår detta och du kan själv läsa vidare här om du vill : https://lagen.nu/1958:637#K6

En sista tanke är att ni bör titta ordentligt på hur formkraven kräver att gåvobrevet utformas. När det gäller fastigheter kan man inte ingå muntliga avtal utan det ställs vissa krav på hur övergången ska ske. Vilka formkrav som ställs kan du läsa mer om i 4 kap Jordabalken, som du hittar här: https://lagen.nu/1970:994#K4

Hoppas detta svarade på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare