Föräldraledighet

hej! Jag undrar hur det fungerar med föräldraledighet, jag förstår inte riktigt de olika paragraferna. I den 5:e står det att man får ta ut hel ledighet fram tills barnet är 18 månader men att adoptivföräldrar får ta ut ledighet fram tills barnet är 8 år, och i den 7:e paragrafen står det att jag som förälder får ta ut max 1/4 dels ledighet utan ersättning, Har jag fattat det rätt att det enbart är adoptivföräldrar som får ta ut ledighet hur de vill fram tills att barnet är åtta år gammalt? //Therese

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstår de bestämmelser i föräldraledighetslagen (https://lagen.nu/1995:584) som du hänvisar till, kan adoptivföräldrar endast ta ut hel ledighet oavsett föräldrapenning under de första 18 månaderna sedan de fått barnet i sin vård. Detta framgår av 5 § 1 st. samt 3 st. första meningen.

Om barnet exempelvis adopteras vid 10 månaders ålder kan hel ledighet endast tas ut tills barnet är 28 månader gammalt (dvs. 18 månader efter adoptionen), oavsett föräldrapenning.

Åttaårsgränsen som nämns i 3 st. tredje meningen läser jag som en maxgräns varvid rätten till hel ledighet oavsett föräldrapenning upphör för adoptivföräldrar, t.ex. om barnet skulle adopteras vid nio års ålder.

7 § gäller som jag förstår det både adoptivföräldrar och andra föräldrar.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare