FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/04/2013

Grannar som spelar hög musik

Hej Lawline! Jag bor i ett hyreshus och i flera veckor så har mina grannar spelat hög musik varje helg. Det skrämmer mina hundar och jag kan inte sova. Finns det något lagligt stöd som jag kan använda för att få dem att sluta?

Lawline svarar

Hej Sonja,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Något generellt förbud mot att spela musik i sin lägenhet finns inte.

Även om det inte uttryckligen står i lagen är det allmänt accepterat att man inte får störa sina grannar efter klockan 22 på kvällen och före klockan 08 på morgonen. Men det innebär inte att dina grannar kan spela hur mycket och hur högt de vill på annan tid av dygnet.

Prata med dina grannar och hjälper inte det bör du ta upp frågan med hyresvärden. I annat fall kan du ansöka till hyresnämnden som kan besluta att värden ska göra något åt saken.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare