FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/04/2013

Inneboendes hyresavtal

Hej, Jag är inneboende i ett rum på 12kvm och hyresvärden håller på med personangrepp och ändrar på hur jag ska nyttja rummet och resterande utrymme i lägenheten. Det finns inget i avtalet som säger när jag ska städa och ej heller med vad. Hyresvärden går även in i mitt rum och snokar och lägger sig i vad jag har för saker och hur jag använder rummet. Situationen är ohållbar och jag undrar om jag kan häva avtalet då jag anser att hon har brutit vårt avtal. Det finns avtal skrivet på hur lång tid jag ska hyra det och även en inventarielista där det ingår saker som jag får använda men som hon har plockat undan eftersom hon anser att jag inte ska använda dom längre.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Eftersom ni har ett avtal på hur lång tid du ska hyra rummet kallas ditt hyresavtal för ett hyresavtal på bestämd tid. För sådana avtal gäller den uppsägningstid ni angett i avtalet. Men trots att ni har ett hyresavtal som säger något visst om hur länge du ska hyra rummet så har du alltid rätt till tre månaders
uppsägningstid, Jordabalken (JB) 12 kap 5 § st 1.

Har ni i hyresavtalet kommit överens om hur vissa gemensamma utrymmen ska användas får din hyresvärd inte ändra eller upphäva detta utan din vilja. Om du inte går med på en ändring av hyresvillkoren måste din hyresvärd vända sig till hyresnämnden för att kunna ändra i avtalet (JB 12 kap 2 § st 3 och 12 kap 54 §). Din hyresvärd har alltså inte rätt att utan vidare ändra i hyresvillkoren.

Om du vill häva hyresavtalet, dvs säga upp avtalet att upphöra i förtid, krävs oftast att det rör sig om fel eller så kallade brister i lägenheten som gör att du inte kan använda lägenheten. Man säger då att hyresvärden inte uppfyllt sin skyldighet att ställa lägenheten till hyresgästens förfogande. I ditt fall verkar det inte vara sådana fel varför det kan bli svårt att ”häva avtalet” (JB 12 kap 16-18 §§).

Vad gäller den frågan om din hyresvärd har rätt att gå in på ditt rum utan ditt tillstånd så är svaret nej det har din hyresvärd inte rätt till. Det kan vara en brottslig handling och detta bör du upplysa din hyresvärd om. Om det fortsätter kan du göra en polisanmälan.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare