FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/12/2006

Alkoholreklam i tv

Kan ett företag som tillverkar alkoholhaltiga drycker göra reklam för enbart företaget (ej produkterna) eller sponsra ett program?

Lawline svarar

Hej! I alkohollagens 4 kapitel finner man särskilda bestämmelser för marknadsföring till konsument av spritdrycker, vin, starköl och öl. Lagen gäller inte direkt för marknadsföring av lättdrycker, men även sådan marknadsföring omfattas indirekt, när det föreligger en förväxlingsrisk mellan lättdryck och dryck med stakare alkoholhalt. Huvudregeln för marknadsföring till konsument är att särskild måttfullhet skall iakttas. Vid marknadsföring av alkoholhaltiga lättdrycker till konsumenter får man inte i kommersiell annons använda sådant varukännetecken, som i sin helhet eller till någon del är i bruk för en starkare alkoholdryck. Förbudet gäller även om varukännetecknet är registrerat eller att anse som inarbetat för en sådan dryck. Samma sak gäller vid marknadsföring till konsumenter av alkoholdrycker som innehåller högst 15 volymprocent alkohol. I dessa fall får man ej använda sig av varukännetecken som i sin helhet eller till någon del är i bruk, inarbetat eller registrerat för en alkoholdryck som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol. Bestämmelserna i 4 kapitlet alkohollagen minskar därmed möjligheterna att göra reklam för en lättdryck, såsom lättöl, och därigenom indirekt marknadsföra företagets drycker med högre alkoholhalt. Alkohollagens bestämmelser synes dock inte medföra några direkta hinder för alkoholrelaterade företag att sponsra eller presentera tv-program och således marknadsföra sitt företag som sådant. Flera bryggerier som producerar alkoholhaltiga drycker framställer därjämte t.ex. läsk och vatten, vilket gör det möjligt att kringgå lagen och indirekt marknadsföra företagets alkoholdrycker. Tilläggas bör dock att vissa tv-kanaler själva har satt upp regler och policys för vilka företag som får sponsra tv-program i deras kanal. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare