FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/12/2006

MFL:s tillämplighet och avtals ogiltighet

Hej! Jag har väldigt nyss startat en enskild firma, och blev förra veckan kontaktad av en viss webbfirma på västkusten. En säljare stod för kontakten, och fick det hela att låta väldigt fint. Klumpigt nog gick jag på hans genomgång av avtalet, men har i efterhand förstått att mitt förtroende för honom och det avtal han ville presentera mest var byggt på en uppsjö av lögner; inte mycket av det han beskrev runtomkring stämde alls. Inte för att jag i första hand har börjat ifrågasätta företagets kompetens att göra hemsidor, utan mera deras tvivelaktiga marknadsföringsmetoder har jag nu velat bryta avtalet. Enligt Marknadsföringslagen, som jag råkar vara något bekant med efter två års egen erfarenhet som telefonkonsult, har min referens hos företaget hursomhelst brutit mot både en och tre paragrafer. Utifrån allt detta har jag några frågor. Till en början: visst gäller väl Marknadsföringslagen även mig som enskild näringsidkare? Vidare, hur bör jag gå till väga för att företaget ska lyssna på mig? Idag när jag kontaktade dem via telefon var verkligen inte alls lika samarbetsvilliga som de var förra veckan. Är det bättre att skriva till dem? Jag skulle faktiskt helst vilja lösa själva konflikten utan att behöva göra en polisanmälan, och utan att behöva betala dem något (i alla fall inte mycket).

Lawline svarar

Hej! Först och främst undrar du om marknadsföringslagen (MFL) är tillämplig på situationen. Det är den, eftersom att lagen tar sikte på marknadsföringen som sådan. Enligt lagens 2 § tillämpas den då näringsidkare marknadsför eller själva efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet. MFL hittar du http://lagen.nu/1995:450. MFL innehåller flertalet bestämmelser om vad som är otillåten marknadsföring. Jag har få uppgifter om vad själva marknadsföringen i ditt fall bestod i, men i stora drag skall marknadsföring stå i överrensstämmelse med god marknadsföringssed (4 §). MFL innehåller också en förbudskatalog (5-13 d §§), där vissa marknadsföringsrättsliga förbud stadgas. Bryter en näringsidkare mot reglerna i MFL kan bland annat påföljder i form av förbud mot fortsatt marknadsföring av ett visst slag (14 §), marknadsstörningsavgift (22 §) och skadestånd (29 §) aktualiseras. Vidare önskar du att häva det ingångna avtalet. Regler om avtals ogiltighet finner du i avtalslagens tredje kapitel, som du hittar http://www.lagen.nu/1915:218. Har lögner förekommit som påverkat dig att sluta avtalet kan eventuellt avtalet ogiltigförklaras enligt 30 § avtalslagen. Det finns också en möjlighet att jämka avtalet enligt 36 § avtalslagen, om det kan anses vara oskäligt. Det här är frågor som ytterst får avgöras av domstol. Jag har för få uppgifter för att kunna bedöma dina utsikter att kunna häva eller jämka avtalet. Mitt förslag är därför att du vänder dig till det aktuella företaget och förklarar att du känner dig lurad och därför vill häva avtalet. Vill du eventuellt sedan gå vidare, kontakta en fackman som mer ingående kan se över din situation. Slutligen kan anföras att det för konsumenter finns en distans- och hemförsäljningslag som innehåller regler om ångerrätt. Den är dock inte tillämplig här eftersom att du är näringsidkare. Hoppas att mitt svar varit till någon hjälp. Lycka till! Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare